Tekniktrend 1: VR – Virtual Reality

25 april, 2016 Av av Carl-Olov Holmström

År 1994 skrev två goda vänner och undertecknad en bok om Internet och dess påverkan på företag och samhälle, den första boken på svenska i ämnet. Efter något år började jag fundera på vad som skulle kunna bli nästa stora revolution inom IT. Det som då var ”the next big thing” var VR, Virtual Reality, eller på svenska virtuell verklighet. Vi hade ett svenskt bolag, Prosolvia, som tycktes göra stora framsteg både tekniskt och affärsmässigt över hela världen. (Det visade sig att det mest var fusk och dimmridåer och allt slutade med konkurs och långdragna rättsprocesser.)

Stärk av framgången med boken om Internet satte jag mig ner och började samla material om VR för att skriva en bok i ämnet. Det visade sig dock ganska snart att VR till mycket stor del var  ”vaporware”  (önskedrömmar och förhoppningar) och till mycket liten del verklighet. När bokskrivandet hade kommit ungefär halvvägs insåg jag att VR inte skulle bli samma revolution som Internet redan då hade blivit. I varje fall inte på länge… (Redan då på 1990-talet kunde man räkna ut att ungefär 2013-14 skulle datagrafiken ha nått en nivå där man skulle kunna framställa bilder som matchade ögats förmåga att urskilja detaljer.)

Kanske vi nu börjar komma till den punkt där många trodde vi befann oss redan i andra halvan av 1990-talet? Nu börjar det komma produkter som gör att de visioner som vi då hade kanske skulle kunna förverkligas. Googles glasögon som gör att vi kan ha med oss vår dator/smarta telefon hela tiden är ett exempel.

Google glasses

Googles glasögon visor  både verkligheten och informationen från datorn samtidigt och kan t.ex. användas när vi turistar i en främmande stad. När vi vänder blicken mot ett vackert gammalt hus visas information upp om husets historia i våra glasögon. Detta kallas på engelska ”augmented reality” eller på svenska ”förstärkt verklighet”. Nedan ett exempel på samma idé men med hjälp av en vanlig smartphone.

Augmented Reality

En annan produkt som är på väg ut på marknaden är ”Oculus Rift” som helt avskärmar användaren från omgivningen och det enda hon ser är en 3D-bild som skapas i datorn. Genom att datorn kan känna av hur vi rör huvudet, och justerar bilden efter det, känns det som vi tittar på ”ut” i en datorgenererad värld. Vi upplever att i är ”nedsänkta” (på engelska ”immersed”) i den dator-skapade världen. I första hand tänker man kanske på datorspel av olika slag men även många yrkesmässiga användningsområden finns, t.ex. planering av hus och produktionsanläggningar samt utbildningar.

Virtual Reality  Virutal Reality 2

Länk till artikeln här!

Den slutliga frågan blir då: Har vi kommit så långt att jag skall plocka fram mitt gamla manus och börja skriva på det igen eller blir även nästa års produkter nischprodukter som bara kommer att glädja några få? Den som lever får se!

Länkar från våren 2016

Microsoft Hololens, glasögon för augmented reality länk.

Virtual reality ska revolutionera spelbranschen länk.

Elektronikhandeln älskar VR-hajpen länk.

Apple anställer VR-expert länk.

10 tekniktrender (f.a. #7) vi kan vänta oss under 2016 länk.

Mystiska Google-stödda Magic Leap länk och länk.

Se huset innan det är byggt länk.

Gleechi vill få dina händer att röra sig naturligt i den virtuella världen länk.

Virtual reality hetare än någonsin – här pumpas miljarderna in länk.

Det råder full storm i vr-världen länk.

På Astrazeneca byggs framtidens läkemedel i virtual reality länk.

Länkar från våren 2015

Här kommer ytterligare ett antal länkar kring samma tema:

Samsung Gear VR

Moggles

Sony

Mindre lyckat exempel.

Googles forskningschef: Därför floppade Google Glass länk.

Om Oculus Rifts nya VR-glasögon länk och länk.

Microsofts nya VR-satsning länk och länk.

Senaste nytt om VR-utvecklingen på denna länk.